torsdag den 18. juni 2009

Halm

Jeg er ved at tømme fryseren og der var et par poser med fibre til papirlavning, blandt andet en pose med halmfibre. Halmen er kogt med NaOH indtil fibrene skilles. Det tager som regel ikke så lang tid og hele lejligheden lugter af stald imens.
Fibrene var bare kogt og skyllet, så før jeg gik i gang, skulle jeg tage stilling til den videre behandling. Det var godt vejr i tirsdags, så jeg besluttede mig for at stampe dem ude på terrassen med min gummihammer mod en flise. Jeg havde begrænset tålmodighed med stamperiet, så der kom en del struktur i papiret.

Halm er genialt til håndgjort papir. Det er let at arbejde med, det er let at skaffe og det giver noget fantastisk flot gult papir. Jeg har fået halmen af en tidligere kollega med en gård med et halmloft, der stammer fra Morten Korch filmenes storhedstid. Det skulle være ekstra godt med gammel halm, da det skulle give mere farve til papiret, ligesom hvedehalm skulle give den flotteste gule. Jeg har dog ikke haft lejlighed til at teste dette og jeg aner ikke hvilken slags halm jeg har, men det skulle være hvedehalm. Og papiret blev pænt.

Da jeg var ved at løbe tør for halm fandt jeg en masse gamle rester frem, og nogle af resterne viste sig endda at være sammenblandinger af andre rester. Jeg kunne ikke identificere alle resterne, men oliepalmen og bananpalmen kom i til sidst. Undervejs var der bidrag af blade fra pil og birk, ananastoppe, kozo, porer og/eller forårsløg og en enkelt blomst fra en guldregn. Udviklingen kan ses på billederne herunder.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar