mandag den 15. juni 2009

Bananpalme

Jeg har været så heldig at få nogle visne blade og en indtørret del af stammen fra en bananpalme i Botanisk Have og det har givet noget rigtig flot papir.
Jeg har kogt begge dele med kaustisk soda i omkring to timer. Det var nok til, at fibrene var skilt, så plantedelene var kogt ud. Bladene indeholdt ikke så mange fibre, og de fleste af fibrene var meget fine og små, så pulpen blev meget langsom. Arkene ville næsten ikke ville slippe rammen og slap først, når alt ekstra vand var duppet væk. Resultatet er et meget mørkt og pergamentagtigt papir, som også sad ret godt fast i kludene - jeg må huske at stryge dem næste gang.

Stammen gav nogle blanke og meget solide fibre. Min blender kunne ikke skære dem i stykker, så jeg klippede dem over i 2 cm lange stykker og så gik det fint for blenderen at skille dem ad, og de var nemme at arbejde med i pulpen.

Jeg tilsatte også lidt ubleget abaca til sidst og fik noget meget smukt brunt papir med små mørke pletter og blanke fibre. En af dagene må jeg prøve med bananskræller:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar