mandag den 13. juni 2011

Ananas

Toppen af en ananas er perfekt til at lave papir af. Den koger let ud, er nem at blende eller findele på andre måder, og så smager affaldsproduktet godt:-)

Jeg havde samlet nogle toppe og kogt dem med NaOH i omkring halvanden time. Fibrene blev skyllet grundigt, for at få småpartikler ud, så de ikke sætter sig i nettet på støberammen. Pulpen er nem at arbejde med men lidt langsom, og skylningen af fibrene gør den lettere og hurtigere at arbejde med.

Denne gang har jeg blendet fibrene kortvarigt og limet med kartoffelmel. Det har givet et flot grønligt meleret papir. Jeg havde også nogle kogte og skyllede fibre i fryseren, så det blev til en ordentlig portion.

Ananas

Da jeg løb tør for ananastoppe fortsatte jeg med abaca og det kunne næsten ikke ses i de første ark med abaca.

Ananas_og_en_smule_abaca

Ananas_med_meget_abaca

Ingen kommentarer:

Send en kommentar