søndag den 27. februar 2011

Drageblodstræ

Mine forældre havde et drageblodstræ i vindueskarmen, og det var efterhånden blevet så stort, at det fyldte det halve af vinduet. Det blev sendt i vaskekælderen, og sidst jeg var på besøg, klippede jeg alle bladene af det og tog dem med hjem. Der var mange og de vejede godt til - næsten et kg var der.

Jeg kogte bladene med 10% NaOH i 2 timer og så skyllede jeg. Og skyllede, og skyllede indtil alt det grønne var skyllet væk. Fibrene er meget stærke og alt for stærke til min blender, så jeg klippede fibrene i kortere stykker, før de blev blendet for at skille dem ad. Fibrene var stadig meget lange og det var næsten umuligt at skille dem fra hinanden, så jeg fik nogle meget kreative kanter på papirarkene. Til gengæld slap de nettet uden problemer, så det var nemt at guske.

Papir_Drageblodstrae
Papir af blade fra drageblodstræ.

Papir_Drageblodstrae_med_abaca
Drageblodstræ med abaca. Som sædvanlig begyndte fibrene at opføre sig eksemplarisk på alle måder, da jeg kom lidt abaca i blandingen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar